Acne is een vervellende aandoeding aan de huid. Met name in de pubertijd krijgen veel mensen, er door hormonale veranderingen, mee te maken. Maar ook na de pubertijd houden veel mensen last van deze aandoening. Gelukkig is er veel wat je tegen acne kunt doen. Ernstige vormen van acne kunnen minder heftig worden gemaakt en milde vormen van acne kunnen met de juiste aanpak zo goed als verdwijnen.

Wat is acne?

Acne is een aandoening van de huid die we in de volksmond puistjes noemen. De meest voorkomende vorm van acne is acne vulgaris. Dit is de vorm van acne die men in de pubertijd krijgt en herkenbaar is aan de rode puistjes waarop witte kopjes kunnen zitten.

Acne is niet gevaarlijk voor de gezondheid, het is vooral vervellend omdat het uiterlijk er door wordt aangetast wat voor vervellende gevoelens zoals schaamte kan zorgen.

Oorzaken van acne

Alvorens je ace gaat bestrijden is het goed om inzicht te hebben in de oorzaken van acne. Zo kan je gericht deze aandoening aanpakken en is duidelijk waarom je bepaalde dingen beter niet of juist wel moet doen.

Onze talgklieren produceren talg. Indien deze klieren teveel talg produceren dan spreken we over overmatige talgproductie. Deze talg is bedoelt om de huid te beschermen tegen uitdroging, bacteriën en schimmels. Door overmatige talgproductie blijven echter dode huidcellen en hoorncellen in de haarfollikel hangen. Hierdoor raakt de haarfollikel verstopt en kan de talg de huidoppervlakte niet meer bereiken. Door deze ophoping hoopt de talg zich op in de haarfollikel en gaat het onder invloed van bepaalde bacteriën ontsteken. Deze onderhuidse ontsteking zorgt voor een puistje. Het witte knobbeltje op een puistje is het opgehoopte pus en het rode van het puistje wordt veroorzaakt door de ontsteking.

Wat te doen?

Op de eerste plaats is het goed om te weten dat er een aantal fabeltjes over acne de ronde gaan die niet correct zijn. Zo zou acne worden veroorzaakt door een slechte hygiëne. Te vaak wassen kan er echter voor zorgen dat acne alleen maar erger wordt; de huid raakt geïrriteerd (door chemische wasmiddeltjes). Door deze irritatie gaat de huid alleen maar meer alg produceren wat voor meer verstoppingen van de haarfollikels zal zorgen.

Ook wordt gedacht dat acne wordt veroorzaakt door vet eten. Dit is echter nooit wetenschappelijk bewezen. Acne wordt wel veroorzaakt door toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten in de voeding. Zo krijgen sommige mensen meer acne door het eten van bijvoorbeeld chocolade of friet. Dit wordt dan niet veroorzaakt door het vetcomponent in deze voedingsmiddelen maar door het toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten component.

Wat wel klopt is dat wat je eet van grote invloed is op acne. Indien je merkt dat je ergens acne van krijgt (zoals varkensvlees of chocolade) dan kan je dit dan ook beter niet meer eten. Sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger voor bepaalde voedingsmiddelen dan anderen en indien je merkt dat je lichaam ergens heftig op reageert dan kan je dit beter niet meer eten.

Helaas voor ons Westerlingen wordt het Westerse dieet beschouwd als een dieet wat acne in de hand werkt. Ons dieet in het Westen wordt gekenmerkt door een ruime aanwezigheid van toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Deze vormen van koolhydraten (suikers zijn ook koolhydraten) hebben met elkaar gemeen dat ze zorgen voor een piek in de bloedsuikerspiegel. Om de glucose uit je bloed op te kunnen nemen maakt het lichaam insuline aan. Hoe meer glucose er in het bloed aanwezig is des te meer insuline er nodig is. Het probleem is dat insuline de talgproductie aanwakkert. Hoe hoger de insulinespiegels hoe hoger de insulineproductie zal worden. Wat weer zorgt voor verstopte haarfollikels die tot puistjes leiden.

Iedere vorm van koolhydraten doet de bloedsuikerspiegel stijgen. Het type voedsel en de hoeveelheid bepaalt hoe snel en hoe ver de bloedglucose stijgt en hoeveel insuline nodig is. Toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten hebben met elkaar gemeen dat ze in korte tijd de bloedglucose explosief doen stijgen waardoor er veel insuline nodig is. Wil je acne verminderen zal je daarom moeten kiezen voor een type koolhydraten die geen piek in de bloedglucose geven. Dit worden de langzame koolhydraten genoemd. Deze worden langzaam verteerd zodat de glucose langzaam aan het bloed wordt afgegeven. Dit type, gezonde, koolhydraten zitten in groenten, volkoren granen, noten en fruit.

Het type snelle, ongunstige, koolhydraten die je maar beter kunt vermijden zitten in voedingsmiddelen waaraan suiker is toegevoegd of waarbij de koolhydraten industrieel zijn bewerkt. Hierbij kan je denken aan energiedrankjes, frisdranken, fruitsapjes, snoep, koek, repen, zoutjes, snacks, borrelnootjes, pizza, wit brood, crackers, de meeste ontbijtgranen, witte pasta, witte rijst en gefrituurde aardappelen. Het slechts zijn de voedingsmiddelen die je ook nog eens in grote hoeveelheden eet of drinkt zoals pizza en frisdrank. Eén snoepje zal weinig kwaad kunnen maar een handje is al rampzalig als je van je acne af wilt.

Uit een aantal grootschalige onderzoeken bleek ook dat het drinken van magere melk acne veroorzaakt. In magere melk zitten hormonen die mannelijke eigenschappen hebben en acne in de hand werken. Wetenschappers zijn er nog niet over uit of het de hormonen in melk zijn die acne veroorzaken. Het zou namelijk ook kunnen dat de acne wordt veroorzaakt door de lactose die in melk zit. Lactose zijn melksuikers die de bloedsuikers ook snel doen stijgen waardoor er veel insuline nodig is. Wil je wel melk drinken probeer dan of je minder acne klachten hebt indien je biologische volle melk drinkt. Je kunt ook kiezen voor een plantaardige melkvervanger zoals amandelmelk.

Verder is voeding belangrijk die ontstekingsremmend werkt en specifieke vitamines en mineralen bevatten. In dit artikel over acne vindt je welke voedingsmiddelen dit zijn.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *